Sunday, July 24, 2011

New Record – Sejarah Tercipta di Jakel Shah Alam

Berbuka Puasa Bersama Anak2 Yatim Selangor

Selama bekerja dan berniaga di bidang perkhidmatan penyediaan makanan ini saya tidak pernah buat atau melalui pengalaman yang genting seperti hari ini.
Mulanya saya dapat call pukul 12.32 tghri, untuk last minit order roast lamb sebanyak 5 ekor untuk berbuka malam ini juga.  Sebenarnya tempahan ini telah di buat awal 2 minggu dulu tapi tiada confirmation sehingga hari jumaat minggu lepas.  Jadi kami berdiam diri lah. 
Tiba2 saja hari nak mala mini juga, walau apa cara sekalipun???     Sebab tidak ada syarikat catering atau individu yang berani dan sanggup membuatnya.
Pukul 12.44 saya terus call Shila, samada kami bersedia atau tidak, sbb apa2 pun yang akan memulakan kerja dulu adalah Shila, kemudian akan call Farid untuk complete kan team kita.  Bila semua dah okay, saya contact supplier, okay ada lamb yang di kehendaki.
Terus tak pandang kiri dan kanan lagi meneruskan projek.  5 ekor kambing nak di defrost, rendam, cuci, marinate dgn rempah dan terus di bakar. Biasanya proses begini mengambil masa 24 jam, barulah sempurna roast lamb itu. 
Keseluruhannya mula bakar lamb pukul 4.00 ptg, qwalau masih berais lagi, ini di lakukan oleh isteri saya Shila dan anak saya Farid. 
Saya pulang pukul 5 dan terus menyediakan garlic bread dan salad, kemudian terus bergerak ke Jackel Shah Alam.  Sementara saya set-up disana, sambil membakar satu lagi lamb untuk show case, manakala 4 lamb lagi yang dating dari rumah sudah sedia masak, hanya proses pemotongan saja disini.
Tepat pukul 7 ptg kami sudah sedia untuk serve, setting set plate untuk Tuanku dan VIP lain, berbuka puasa nanti. 
Kambing yg dibakar siap sedia untuk di potong pukul 9 malam
ALHAMDULILLAH, kami telah di anugerahkan team kerja yang kuat.  Kalau tiada sepakat salah seorang maka ianya tidak akan berlaku seperti hari ini. 
ALHAMDULILLAH, segalanya berjalan dgn pantas dan lancar.
UNBELIEVEABLE, sejak pukul 1tghri tadi hingga pukul 10 malam, segala tugas A-Z selesai dgn jayanya.  

No comments:

Post a Comment